Fundacja Kreatywnej Edukacji prowadzi od 2006 roku zajęcia umuzykalniające dla dzieci (od okresu niemowlęcego) i młodzieży, jak również seminaria, szkolenia dla edukatorów oraz działalność koncertową i wydawniczą.
Dotychczas kształciliśmy osoby kierujące edukacją muzyczną małego dziecka, ale nasze dzieci rosną i jesteśmy zmuszeni stworzyć im odpowiednią kadrę nauczycieli, która pielęgnować będzie pasję i wspaniałe umiejętności naszych małych uczniów. Celem projektu jest wyposażenie nauczycieli muzyki, muzyków w odpowiednie narzędzia do prowadzenia efektywnej, opartej na indywidualnych potrzebach uczniów, edukacji.
Zapraszamy do udziału w seminarium oraz wszystkich wydarzeniach towarzyszących również naukowców, psychologów muzyki, jak i koordynatorów muzycznych projektów kulturalnych, by mogli zaobserwować proces uczenia się seminarzystów, a także uczniów stanowiących grupę beneficjentów projektu. Seminarium to przedtakt do opracowania formuły kursu gordonowskiego dla nauczycieli muzycznego kształcenia formalnego. Aby wypełnić lukę w publikacjach dotyczących nauki improwizacji powstanie stosowny podręcznik, stanowiący zapis doświadczeń polskich praktyków Teorii uczenia się muzyki Edwina E. Gordona, zajmujących się edukacją muzyczną w formalnym kształceniu. Będzie to niezwykle oczekiwany, trwały efekt projektu. Kolejnym celem jest stworzenie koncertu edukacyjnego dla dzieci szkolnych. Zaangażujemy w to przedsięwzięcie, od projektowania do wykonania, zarówno samych uczniów, jak i nauczycieli oraz muzyków. Wzorować się będziemy na najlepszych: Leonardzie Bernsteinie, czy Wyntonie Marsalisie.
Wykładowcy: w charakterze prowadzących warsztaty oraz koncert wystąpią: dr Christopher Azzara oraz dr Richard Grunow: profesorowie Eastman School of Music, Rochester, New York (USA). Polskę reprezentuje Miłosz Gawryłkiewicz – współtwórca Podręcznika do kierowania edukacją muzyczną małego dziecka (publikacja w ramach projektu dofinansowanego przez MKiDN w 2010 roku), a także wykładowca uczelniany (Uniwersytet Kazimierza Wielkiego, gościnne warsztaty na Akademiach Muzycznych we Wrocławiu i Krakowie).
Partnerzy Międzynarodowego Seminarium Gordonowskiego: Polskie Towarzystwo Edwina E. Gordona, Akademia Sztuki w Szczecinie.
Patronat medialny: Wychowanie Muzyczne, Polskie Centrum Informacji Muzycznej oraz portal Qlturka.
Miejsce seminarium: Akademia Sztuki w Szczecinie, pl. Orła Białego 2
Warunkiem uczestnictwa w seminarium jest: wypełnienie elektronicznego formularza
zgłoszeniowego oraz uiszczenie opłaty na konto bankowe Fundacji Kreatywnej Edukacji:
BZ WBK 63 1090 1072 0000 0001 1428 6714
Prosimy o podanie w tytule wpłaty: opłata za udział w seminarium oraz imię i nazwisko uczestnika.
Termin przyjmowania zgłoszeń upływa z dniem 10 kwietnia 2011 r.
W przypadku rezygnacji z udziału w konferencji przed 10 kwietnia 2011 r., jak również w przypadku opłacenia konferencji przy braku miejsc, zwracamy 100% wpłaconej kwoty. Po tym terminie opłata jest bezzwrotna. Każdy uczestnik powinien wypełnić osobny formularz zgłoszeniowy i dokonać wpłaty.
Informacji na temat konferencji udziela:
Jolanta Gawryłkiewicz: tel. 602466347, mail: jgawrylkiewicz@gmail.com
Koszty uczestnictwa:
Podstawowa opłata: 500 zł uprawnia do:
─ pełnoprawnego udziału w seminarium (warsztaty, wykłady, koncert),
─ komplet materiałów konferencyjnych, w tym publikacji seminaryjnych,
─ bankiet.
Opłata preferencyjna: 350 zł zapewnia te same uprawnienia, ale skierowana jest do osób posiadających status studenta.
Opis warsztatów
Improwizacja muzyczna w każdej podstawówce i gimnazjum!
Improwizacja w muzyce jest spontanicznym wyrażaniem istotnych muzycznych pomysłów – jest tym, czym rozmowa dla języka. Najważniejsze dla improwizacji to: osobowość muzyka, spontaniczność, przewidywanie oraz interakcje, jak i odbywanie się tu i teraz. Interesujące jest to, że każdy z nas rodzi się improwizatorem. W taki właśnie bowiem sposób zachowujemy się w naszym wczesnym dzieciństwie. Ten stan umysłu prezentowany jest w dziecięcych zabawach. Jeśli w formalnym nauczaniu nie jesteśmy zachęcani do improwizacji, myśl o improwizowaniu budzi w nas lęk. Gdy zwalczymy ten strach w istocie staniemy się improwizatorami. Improwizacja pozwala muzykom na wyrażanie siebie i jest najważniejszą umiejętnością w doskonaleniu muzykalności w każdym aspekcie edukacji muzycznej.
Warsztaty:
1. Uczenie improwizacji: od czego zacząć?
W jaki sposób uczniowie uczą się improwizacji? Od czego zacząć? Ten warsztat dostarczy zdroworozsądkowego podejścia i pozwoli rozwinąć muzykalność twoją i twoich uczniów – dostosowany jest do potrzeb zarówno nauczycieli śpiewu, instrumentalistów, jak i nauczycieli muzyki, niezależnie od poziomu kształcenia formalnego oraz własnego doświadczenia. Uczestnicy poznają praktyczne techniki (1) doskonalenia muzykalności; (2) rozwijania umiejętności improwizacji w różnych muzycznych stylach; (3) zawierające improwizację, jako integralną część uczenia i nauczania; (4) określające relacje między improwizacją, czytaniem nut, kompozycją oraz (5) pozwalające ocenić postępy ucznia.
2. Umiejętności muzyczne, które wykraczają poza: słuchanie, improwizację, czytanie nut, komponowanie. Ta interaktywna sesja zgłębi relacje między muzycznym słuchaniem, improwizacją, czytaniem i komponowaniem. Poprzez zrozumienie w jaki sposób te umiejętności są powiązane, uczestnicy będą w stanie zastosować sekwencyjny program kształcenia, który pozwoli uczniom uczyć się improwizacji, udoskonalić umiejętność czytania nut ze zrozumieniem, komponować krótkie utwory muzyczne, uzyskać głębsze zrozumienie literatury muzycznej oraz śpiewać i grać z lepszą intonacją i poczuciem rytmu.
3. Ocenić improwizację: rozwijanie sensownej improwizacji.
Używając repertuaru jako bazy, sesja dostarczy praktycznych, dostępnych pomysłów dla uczenia się improwizacji. Ponadto zawierać będzie specyficzne, sekwencyjne techniki dla nauczania i oceniania, łącznie z uczeniem repertuaru, motywów, rozpoznawania zmian harmonicznych, spontaniczności, interakcji, improwizacji motywów melodycznych, rozwijania muzycznych pomysłów oraz siedmiu umiejętności do uczenia się improwizacji.
4. Improwizacja w zespole, orkiestrze i chórze: praktyczny przewodnik kształcenia lepszych muzyków.
Każdy w zespole, orkiestrze czy chórze potrafi i powinien improwizować. Poprzez improwizację uczniowie i nauczyciele kształcą swój słuch, uzyskują głębsze zrozumienie literatury, grają z lepszą intonacją i większym poczuciem rytmu. Stawiając repertuar jako podstawę, warsztat dostarczy praktycznych, dostępnych pomysłów do nauki improwizacji w zespole lub orkiestrze.
Program seminarium:
16 kwietnia 2011
14.30 uroczyste rozpoczęcie seminarium
15.00 – 18.00 Uczenie improwizacji: od czego zacząć? R. Grunow, Ch. Azzara
18.15-20.00 Burza mózgów odnośnie koncertu edukacyjnego dla dzieci ze szkół podstawowych. M. Gawryłkiewicz
17 kwietnia 2011
9.00 – 14.00 Uczenie improwizacji: od czego zacząć? R. Grunow, Ch. Azzara
15.30 – 17.30 Umiejętności muzyczne, które wykraczają poza: słuchanie, improwizację, czytanie nut, komponowanie.
18.00 – 20.00 Przygotowania koncertu edukacyjnego dla dzieci ze szkół. M. Gawryłkiewicz
18 kwietnia 2011
9.00 – 14.00 Umiejętności muzyczne, które wykraczają poza: słuchanie, improwizację, czytanie nut, komponowanie. R. Grunow, Ch. Azzara
15.30 – 17.30 Ocenić improwizację: rozwijanie sensownej improwizacji. R. Grunow, Ch. Azzara
18.00 – 20.00 Przygotowania koncertu edukacyjnego dla dzieci ze szkół. M. Gawryłkiewicz
19 kwietnia 2011
9.00 – 14.00 Ocenić improwizację: rozwijanie sensownej improwizacji. R. Grunow, Ch. Azzara
15.30 – 17.00 Improwizacja w zespole, orkiestrze i chórze: praktyczny przewodnik kształcenia lepszych muzyków.
17.30 – 20.00 Przygotowania koncertu edukacyjnego dla dzieci ze szkół. M. Gawryłkiewicz
20 kwietnia 2011
9.00 – 11.30 Improwizacja w zespole, orkiestrze i chórze: praktyczny przewodnik kształcenia lepszych muzyków. R. Grunow, Ch. Azzara
12.00 koncert edukacyjny dla dzieci ze szkół podstawowych
13.00 oficjalne zakończenie seminarium
Organizatorzy zastrzegają sobie prawo do zmiany programu