Seminarium Gordonowskie w Szczecinie

Seminarium Gordonowskie w Szczecinie

Fundacja Kreatywnej Edukacji prowadzi od 2006 roku zajęcia umuzykalniające dla dzieci (od okresu niemowlęcego) i młodzieży, jak również seminaria, szkolenia dla edukatorów oraz działalność koncertową i wydawniczą.

Dotychczas kształciliśmy osoby kierujące edukacją muzyczną małego dziecka, ale nasze dzieci rosną i jesteśmy zmuszeni stworzyć im odpowiednią kadrę nauczycieli, która pielęgnować będzie pasję i wspaniałe umiejętności naszych małych uczniów. Celem projektu jest wyposażenie nauczycieli muzyki, muzyków w odpowiednie narzędzia do prowadzenia efektywnej, opartej na indywidualnych potrzebach uczniów, edukacji. 
 
Zapraszamy do udziału w seminarium oraz wszystkich wydarzeniach towarzyszących również naukowców, psychologów muzyki, jak i koordynatorów muzycznych projektów kulturalnych, by mogli zaobserwować proces uczenia się seminarzystów, a także uczniów stanowiących grupę beneficjentów projektu. Seminarium to przedtakt do opracowania formuły kursu gordonowskiego dla nauczycieli muzycznego kształcenia formalnego. Aby wypełnić lukę w publikacjach dotyczących nauki improwizacji powstanie stosowny podręcznik, stanowiący zapis doświadczeń polskich praktyków Teorii uczenia się muzyki Edwina E. Gordona, zajmujących się edukacją muzyczną w formalnym kształceniu. Będzie to niezwykle oczekiwany, trwały efekt projektu. Kolejnym celem jest stworzenie koncertu edukacyjnego dla dzieci szkolnych. Zaangażujemy w to przedsięwzięcie, od projektowania do wykonania, zarówno samych uczniów, jak i nauczycieli oraz muzyków. Wzorować się będziemy na najlepszych: Leonardzie Bernsteinie, czy Wyntonie Marsalisie.
 
Wykładowcy: w charakterze prowadzących warsztaty oraz koncert wystąpią: dr Christopher Azzara oraz dr Richard Grunow: profesorowie Eastman School of Music, Rochester, New York (USA). Polskę reprezentuje Miłosz Gawryłkiewicz – współtwórca Podręcznika do kierowania edukacją muzyczną małego dziecka (publikacja w ramach projektu dofinansowanego przez MKiDN w 2010 roku), a także wykładowca uczelniany (Uniwersytet Kazimierza Wielkiego, gościnne warsztaty na Akademiach Muzycznych we Wrocławiu i Krakowie).
Partnerzy Międzynarodowego Seminarium Gordonowskiego: Polskie Towarzystwo Edwina E. Gordona, Akademia Sztuki w Szczecinie. 
Patronat medialny: Wychowanie Muzyczne, Polskie Centrum Informacji Muzycznej oraz portal Qlturka.
Miejsce seminarium: Akademia Sztuki w Szczecinie, pl. Orła Białego 2
 
Warunkiem uczestnictwa w seminarium jest: wypełnienie elektronicznego formularza
zgłoszeniowego oraz uiszczenie opłaty na konto bankowe Fundacji Kreatywnej Edukacji:
BZ WBK 63 1090 1072 0000 0001 1428 6714
Prosimy o podanie w tytule wpłaty: opłata za udział w seminarium oraz imię i nazwisko uczestnika.
Termin przyjmowania zgłoszeń upływa z dniem 10 kwietnia 2011 r.
 
W przypadku rezygnacji z udziału w konferencji przed 10 kwietnia 2011 r., jak również w przypadku opłacenia konferencji przy braku miejsc, zwracamy 100% wpłaconej kwoty. Po tym terminie opłata jest bezzwrotna. Każdy uczestnik powinien wypełnić osobny formularz zgłoszeniowy i dokonać wpłaty.
Informacji na temat konferencji udziela:
Jolanta Gawryłkiewicz: tel. 602466347, mail: jgawrylkiewicz@gmail.com
 
Koszty uczestnictwa:
Podstawowa opłata: 500 zł uprawnia do:
─ pełnoprawnego udziału w seminarium (warsztaty, wykłady, koncert),
─ komplet materiałów konferencyjnych, w tym publikacji seminaryjnych,
─ bankiet.
Opłata preferencyjna: 350 zł zapewnia te same uprawnienia, ale skierowana jest do osób posiadających status studenta.
 
Opis warsztatów
Improwizacja muzyczna w każdej podstawówce i gimnazjum!
Improwizacja w muzyce jest spontanicznym wyrażaniem istotnych muzycznych pomysłów – jest tym, czym rozmowa dla języka. Najważniejsze dla improwizacji to: osobowość muzyka, spontaniczność, przewidywanie oraz interakcje, jak i odbywanie się tu i teraz. Interesujące jest to, że każdy z nas rodzi się improwizatorem. W taki właśnie bowiem sposób zachowujemy się w naszym wczesnym dzieciństwie. Ten stan umysłu prezentowany jest w dziecięcych zabawach. Jeśli w formalnym nauczaniu nie jesteśmy zachęcani do improwizacji, myśl o improwizowaniu budzi w nas lęk. Gdy zwalczymy ten strach w istocie staniemy się improwizatorami. Improwizacja pozwala muzykom na wyrażanie siebie i jest najważniejszą umiejętnością w doskonaleniu muzykalności w każdym aspekcie edukacji muzycznej. 
Warsztaty:
1. Uczenie improwizacji: od czego zacząć?
W jaki sposób uczniowie uczą się improwizacji? Od czego zacząć? Ten warsztat dostarczy zdroworozsądkowego podejścia i pozwoli rozwinąć muzykalność twoją i twoich uczniów – dostosowany jest do potrzeb zarówno nauczycieli śpiewu, instrumentalistów, jak i nauczycieli muzyki, niezależnie od poziomu kształcenia formalnego oraz własnego doświadczenia. Uczestnicy poznają praktyczne techniki (1) doskonalenia muzykalności; (2) rozwijania umiejętności improwizacji w różnych muzycznych stylach; (3) zawierające improwizację, jako integralną część uczenia i nauczania; (4) określające relacje między improwizacją, czytaniem nut, kompozycją oraz (5) pozwalające ocenić postępy ucznia.
 
2. Umiejętności muzyczne, które wykraczają poza: słuchanie, improwizację, czytanie nut, komponowanie. Ta interaktywna sesja zgłębi relacje między muzycznym słuchaniem, improwizacją, czytaniem i komponowaniem. Poprzez zrozumienie w jaki sposób te umiejętności są powiązane, uczestnicy będą w stanie zastosować sekwencyjny program kształcenia, który pozwoli uczniom uczyć się improwizacji, udoskonalić umiejętność czytania nut ze zrozumieniem, komponować krótkie utwory muzyczne, uzyskać głębsze zrozumienie literatury muzycznej oraz śpiewać i grać z lepszą intonacją i poczuciem rytmu.
 
3. Ocenić improwizację: rozwijanie sensownej improwizacji.
Używając repertuaru jako bazy, sesja dostarczy praktycznych, dostępnych pomysłów dla uczenia się improwizacji. Ponadto zawierać będzie specyficzne, sekwencyjne techniki dla nauczania i oceniania, łącznie z uczeniem repertuaru, motywów, rozpoznawania zmian harmonicznych, spontaniczności, interakcji, improwizacji motywów melodycznych, rozwijania muzycznych pomysłów oraz siedmiu umiejętności do uczenia się improwizacji. 
 
4. Improwizacja w zespole, orkiestrze i chórze: praktyczny przewodnik kształcenia lepszych muzyków.
Każdy w zespole, orkiestrze czy chórze potrafi i powinien improwizować. Poprzez improwizację uczniowie i nauczyciele kształcą swój słuch, uzyskują głębsze zrozumienie literatury, grają z lepszą intonacją i większym poczuciem rytmu. Stawiając repertuar jako podstawę, warsztat dostarczy praktycznych, dostępnych pomysłów do nauki improwizacji w zespole lub orkiestrze.
 
Program seminarium:
16 kwietnia 2011
14.30 uroczyste rozpoczęcie seminarium
15.00 – 18.00 Uczenie improwizacji: od czego zacząć? R. Grunow, Ch. Azzara
18.15-20.00 Burza mózgów odnośnie koncertu edukacyjnego dla dzieci ze szkół podstawowych. M. Gawryłkiewicz 
 
17 kwietnia 2011
9.00 – 14.00 Uczenie improwizacji: od czego zacząć? R. Grunow, Ch. Azzara
15.30 – 17.30 Umiejętności muzyczne, które wykraczają poza: słuchanie, improwizację, czytanie nut, komponowanie.
18.00 – 20.00 Przygotowania koncertu edukacyjnego dla dzieci ze szkół. M. Gawryłkiewicz 
 
18 kwietnia 2011
9.00 – 14.00 Umiejętności muzyczne, które wykraczają poza: słuchanie, improwizację, czytanie nut, komponowanie. R. Grunow, Ch. Azzara
15.30 – 17.30 Ocenić improwizację: rozwijanie sensownej improwizacji. R. Grunow, Ch. Azzara
18.00 – 20.00 Przygotowania koncertu edukacyjnego dla dzieci ze szkół. M. Gawryłkiewicz
 
19 kwietnia 2011
9.00 – 14.00 Ocenić improwizację: rozwijanie sensownej improwizacji. R. Grunow, Ch. Azzara
15.30 – 17.00 Improwizacja w zespole, orkiestrze i chórze: praktyczny przewodnik kształcenia lepszych muzyków.
17.30 – 20.00 Przygotowania koncertu edukacyjnego dla dzieci ze szkół. M. Gawryłkiewicz
 
20 kwietnia 2011
9.00 – 11.30 Improwizacja w zespole, orkiestrze i chórze: praktyczny przewodnik kształcenia lepszych muzyków. R. Grunow, Ch. Azzara
12.00 koncert edukacyjny dla dzieci ze szkół podstawowych
13.00 oficjalne zakończenie seminarium
Organizatorzy zastrzegają sobie prawo do zmiany programu

 

Artykuły, które mogą Cię zainteresować: